• Odpękane płyty
  • W kierunku Rysów i Wysokiej

Droga Puskasa Wołowa Turnia

wpis w: Tatry, Tatry Wysokie, Wspinanie | 0

Niesamowita południowa ściana Wołowej Turni każdemu rzuca się w oczy maszerując chociażby w kierunku Rysów od strony południowej. W jej lewej części znajdziemy wspaniałe płyty, które wielu odstraszają, ale także dla wielu są świetną propozycją do eksploracji. Jedną z wielu wybitnych propozycji jest właśnie Droga Puskasa o trudnościach VI+.

Wołowa Turnia południowa ściana
Droga Puskasa po lewej stronie w widocznych olbrzymich płytach.
Wspaniała formacja południowej ściany Wołowej Turni. Panorama z Wołowca Mięguszowieckiego

Droga Puskasa Wołowa Turnia VI+ || informacje

Schemat pochodzi w niezawodnej strony taternickiej, słowackiej tatry.nfo.sk

Droga Puskasa zasadniczo składa się z 4 wyciągów, choć naturalnie możemy śmiało wytyczyć ich inną ilość zależnie od potrzeb i doświadczenia. Po lewej stronie znajdziemy drogę sportową Stupid Wall, która jest o stopień trudniejsza, lecz gwarantuje nam komfortową asekurację. Widoczny pas Polica” jest bramą do dalszej, trudniejszej części ściany. Droga jest mocno spionizowana, szczególnie jej środkowa i górna część. Kluczowy wyciąg wyceniany na VI+ jest warty tej wyceny, choć jego dalsza część po wyjściu z zacięcia wcale dla mnie nie była łatwiejsza w odczuciu. Ściana na około 200 metrów w pionie.

Droga Puskasa południowa ściana Wołowa Turnia
Tomek w trudnościach w kierunku głównego spiętrzenia

Dudniące płyty
Wspaniałe formacje odpękane, dudniące płyty rodem z Yosemite

Podejście pod ścianę Doliną Mięguszowiecką

Zasadniczo dla każdego wspinacza droga podejściowa nie przedstawia żadnego problemu, kierujemy się szlakiem do Żabich Stawów Mięguszowieckich.

Żabi Koń, Wołowa Turnia
Żabi Staw Mięguszowiecki z rana, przed nami Główna Grań Tatr z WołowąTurnią, Żabim Koniem i Żabią Turnią Mięguszowiecką

Obchodzimy i wyraźną percią podchodzimy stopniowo do podstawy ściany. Trudno się tu zgubić nawet przy złej widoczności nie powinno być kłopotu.

Podejście piętrowe pod ścianę Wołowej Turni

Volia Veza
Przybliżamy się szybko i pozostaje ostatnie spiętrzenie przed startem. Nasza droga idzie skrajnie lewą częścią

Wołowa Turnia
Korzystamy pod ścianą ze słoneczka, choć ciepła nie było czuć tradycyjnie

Wyciąg pierwszy

Wyceniany na IV miał być formalnością, ale nie w tych warunkach, z daleka wydawała się ściana sucha. Niestety na miejscu skorygowaliśmy to i start był mało przyjemny, na szczęście po przewinięciu początkowego spiętrzenia było już znacznie lepiej.

Droga Puskasa
Startujemy z tej części, zasadniczo powinno się lekko na prawo ale droga w dolnej części jest zalana i tą poprzeczną ryską kierujemy się czujnie na prawo w mokrawej części

Piękne otoczenie Doliny Mięguszowieckiej, na pierwszym planie Żabie Stawy za nimi góruje Kopa Popradzka

Z uwagi na kłopoty wodne” podzieliliśmy pierwszy wyciąg na dwa i kierujemy się w stronę głównych trudności

Na stanowisku
Grunt by się cieszyć z tego co się ma

Łatwiejsza część ściany

Kolejny wyciąg

Wydaje się zdecydowanie najpiękniejszy, o rewelacyjnych płytach, których mało jest w Tatrach.

W ścianie Wołowej Turni

Prawie jak w Yosemite

Droga Puskasa Yosemite
Piękne formy skalne, ciekawe techniczne wspinanie
Droga Puskasa
A tak to wygląda z bliska z perspektywy prowadzącego

Droga Puskasa najtrudniejszy wyciąg

Bezsprzecznie jest to najtrudniejsze miejsce i ciąg ruchów po wyjściu na prawo z niego trudności się nie kończą. Można by rzec, że dopiero tam są i nie chcą się szybko kończyć. Mieliśmy koło 10 mechaników i szczerze mówiąc dopiero ten wyciąg pokazał dlaczego potrzeba ich sporo z sobą nosić.

Droga Puskasa kluczowe miejsce
Kluczowe zacięcie nie wygląda strasznie, lecz to wrażenie

Tomek prowadzi dzielnie, po walce wychodzi z trudności, ostatnia trudność to okapik, który nie jest łatwo asekurowany po ciągowej rysie za VI, która znajduje się powyżej zacięcia startowego za VI+. Brawo należą się Tomkowi za sprawne przejście. Zdjęć niestety mało, może coś z filmu uda się dodać.

Wyjście na grań

Powyżej trudności teoretycznie miał być spacer za IV, naturalnie tego nie było i trochę czasu do szczytu zeszło za dużo.

Wołowa Turnia Droga Puskasa
O ile nic nie pomyliliśmy w górnej części to zasadniczo trzeba było iść na lewej ten fragment

Ja natomiast wybrałem wariant prawą płytą i zacięciem lecz był nie dość, że mokry to jeszcze praktycznie mało asekurowalny o trudnościach znacznie większych niż powinny. Na tym odcinku tracimy sporo zbędnie czasy, koniec końców musiałem wywspinać” w dół i iść na lewo według pierwotnego planu.

Wyjścia granią na szczyt Wołowej Turni

Turnia w kierunku grani
Gdzie ta grań

Na grani Wołowej Turni
Grań ma trudności około II-III

Droga Puskasa górna część szczytowa
Trudno nie cieszyć się z takich ujęć

W końcu późno osiągamy szczyt i podziwiamy znajome otoczenie i szczyty tu widoczne Rysy i otoczenie Wysokiej, za nią Kończysta

Szczyt Wołowej Turni

Główna Frań Tatr z Wołowej Turni
Na Głównej Grani Tatr ten odcinek już byliśmy, ale zawsze miło popatrzeć na te wspaniałe cele

Niżnie Rysy z Wołowej Turni
Grań od Rysów po Niżnie Rysy, która dalej się obniża przez Wyżni Żabi Szczyt, Żabiego Mnicha i skrajnie tu na lewo Żabi Niżni Szczyt

Morskie Oko i Czarny Staw
Najbardziej znane wszystkim turystom Stawy po polskiej stronie: Morskie Oko i Czarny Staw. Na kolejnym planie Miedziane i Opalone, za nimi Grań Wołoszyna

Kopa Popradzka to ostatni cel do zaliczenia z Korony Tatr, a poniżej niej znajomy szlak w kierunku Rysów od południa

Koprowy Wierch z Wołowej Turni
Spojrzenie w kierunku zachodnim grań w stronę Mięguszowieckich Szczytów, a na lewo Koprowy Wierch

Co tu dużo dodawać, cel został osiągnięty, było to dla marzeniem od jakiegoś czasu przejść tą wspaniałą drogę. Pozostaje ofocenie okolicy i zejście pod ścianę, gdzie zostawiliśmy bazowe rzeczy.

Wołowa Turinia zjazdy
Zjazd prawą częścią ściany

Wołowa Turnia Droga Puskasa
Spojrzenie w innym świetle na zaliczoną drogę

Podsumowanie

Piękna wspinaczkowa południową ścianą Wołowej Turni na pewno pozostanie z naszej pamięci. W prawej części ściany znajdziemy łatwiejsze drogi chociażby Staflovka czy Filar jak również ciekawa Droga Stanisławskiego. Dla mnie przejście to ma spore walory eksploracyjne i na pewno warto podejść do tego mając godnego partnera i odwagę.