Wspaniała południowa ściana Wołowa Turnia

Wołowa Turnia Stanisławski to V droga na południowej ścianie Wołowej Turni. Znajdziemy na niej mnóstwo ciekawych form skalnych, od komina w zacięciu, płyty, po odcinki mocno eksponowane technicznie. Linia jest bardzo logicznie poprowadzona i jest zdecydowanie warta zrobienia. Dla mnie była to jedna z pierwszych poważniejszych dróg, które prowadziłem w Tatrach.

Wołowa Turnia Stanisławski (V) || informacje

Wspaniała Wołowa Turnia (2373m) to niesamowity tatrzański szczyt należący do Wołowego Grzbietu, leżąca w Głównej Grani Tatr, na granicy polsko-słowackiej. Szczyt sąsiaduje z Żabią Turnią Mięguszowiecką, od której oddzielony jest Żabią Przełęczą Mięguszowiecką (2315m). Od strony północnej dobrze dostrzegalana jest ze szlaku na Rysy, opada 400 metrową złożoną ścianą, natomiast od południa poprowadzonych jest ścianą mnóstwo wymagających dróg wspinaczakowych.

Rysy Żabi Koń
Żabi Koń, Żabia Turnia Mięguszowiecka i oświetlona Wołowa Turnia ze szlaku na Rysy

Wołowa Turnia
Wołowa Turnia widziana z przejścia Głównej Grani od wschodniej strony

Droga Stanisławskiego ma około 250 metrów wysokości, prowadzi środkowym zacięciem, za nim odbija w prawo i biegnie skrajem pochyłych płyt. Po przejściu płytowego odcinka wychodzimy na grań szczytową w łatwiejszym już terenie.

Wołowa Turnia topo, droga Stanisławskiego nr 10, a Staflovka 13

Wołowa Turnia Stanisławski || przejście

Podejście pod ścianę trwa około trzech godzin z parkingu przy przystanku Popradzkie Pleso. Kierujemy się szlakiem do Popradzkiego Plesa i dalej niebieskim szlakiem w kierunku Wielkiego Hińczowego Stawu. Na wysokości około 1600m w prawo odbijamy czerwonym szlakiem w kierunku Rysów od słowackiej strony. Nim dochodzimy do piętra przy Żabich Stawach Mięguszowieckich, przy nich skręcamy w lewo i obchodzimy Wielki i Mały staw, wydaje się najdogodniej od ich lewej strony. Przechodzimy potok i odszukujemy starą ścieżkę, którą pokonujemy kolejne piętra i progi. Droga jest wykopczykowana i nią docieramy do podstawy ściany.

Pod Wołową Turnią czas na śniadanko i wspinamy

Pierwszy wyciąg 50 metrowy za III prowadzi sporym zacięciem. Wspinamy się jak puszcza, nie ma tu znaczenia którędy teren jest rozgrzewkowy, nim wydostajemy się do stanowiska.

Olbrzymie zacięcie z widocznymi przewieszeniami na 2 wyciągu

1 wyciąg jak puszcza łatwiejszym terenem zbliżamy się do stanowiska

Drugi wyciąg 40 metrów wspinaczka w dalszej części w tym samym zacięciu, tu mamy serię przewieszek do komina o trudnościach V. W górnej części znajdziemy nyżę, z której odbijamy w prawo do stanowiska z 2 ringów. Jest to zdecydowanie wyciąg już bardziej wymagający i niebanalny.

Volia Veza Stanislavski
Zaczynam 2 wyciąg

2 wyciąg przewieszenia w olbrzymim zacięciu, wcale nie takie proste!

Nyża po przejściu 2 wyciągu z niej na prawo mamy stanowisko

Stanowisko po drugim wyciągu

Trzeci wyciąg jestem przekonany, że nie będziemy się nudzić. Wyciąg ma około 40 metrów, pokonujemy przewieszkę za V- wspinanamy w górę i odbijamy w prawo za IV gdzie znajdziemy stanowisko.

Start w 3 wyciąg, trawers za III i V ścianka też niebanalna, pod nami już trochę luftu

Kluczowy wyciąg płyty, zacięcie

Wołowa Turnia Stanisławski przed wielką płytą, dzięki Tomkowi mamy zdjęcia z oddali z Wołowca Mięguszowieckiego DZIĘKI WIELKIE

Czwarty wyciąg ma blisko 50 metrów i śmiało można powiedzieć, że jest kluczowym. Startujemy zacięciem z lewej strony wielkiej płyty, która jest rozpoznawalna z daleka. Prawą jej stroną idzie sąsiednia ładna droga Štáflovka (V).

Wołowa Turnia Stanisławski
Startuję w 4 wyciąg na olbrzymiej płycie, lewą stroną do zacięcia.

Idziemy tym zacięciem w górę od lewej strony do przewieszek.

Droga Stanisławskiego Wołowa Turnia
Płytami do zacięcia i kluczowego miejsca

Olbrzymia płyta Stanisławski i Staflovka, schowałem” się w zacięciu

Przede mną najtrudniejszy odcinek. To tu jest zdecydowanie najefektowniejsze miejsce na całej drodze. Trawersujemy pod okapami w prawo na odciąg, asekuracja jedynie z friendów, problem jest koordynacja zakładania przelotu wraz z utrzymaniem się w odciągu, oj nie jest to proste.

Wołowa Turnia Stanisławski
Wołowa Turnia Stanisławski kluczowe miejsce pod okapami na odciąg. Po prawej ekipa na Štáflovce

Wołowa Turnia Stanisławski kluczowe miejsce widziane z oddali REWELACJA

Po przejściu tego odcinka z ulgą w górę w stronę siodła w grani, gdzie znajdziemy gotowe stanowisko, uff. Droga prawie zaliczona. Czas na Kamila

Wołowa Turnia Stanisławski
Po przejściu kluczowego wyciągu na stanowisku

Olbrzymia płyta ze stanowiska górnego, Kamil zbliża się do zacięcia

Kluczowe metry na Stanisławskim, eleganckie zacięcie

Jest znacznie trudniej niż się wydaje

Ostatni wyciąg za III idziemy grzędą od prawej strony w kierunku przełączki pod wierzchołkiem, z której już bez trudności wydostajemy się na szczyt.

Wołowa Turnia
Wyprowadzenie na grań Wołowej Turni, ostatnie metry przed szczytem

Alternatywnie możemy odbić na lewą flankę, prostymi także III rysami wydostaniemy się na grań.

Wołowa Turnia || zejście

Najprościej obniżyć się prawą częścią ściany, na prawo od filara ograniczającego ścianę. Z wierzchołka kierujemy się na wschód na lewo i zjazdami w dół. My zjeżdżamy 2 krotnie i wydostajemy się na prosty teren, którym wracamy pod ścianę w jej prawej stronie.

Wołowa Turnia zjazd

Zjazdy prawą częścią Wołowej Turni

Zabie Stawy Mięguszowieckie
Wiosenne Żabie Stawy Mięguszowieckie, za nimi prowadzi szlak na Rysy

Zmęczeni lecz zadowoleni wracamy w doliny

Podsumowanie

Droga Stanisławskiego na Wołowej Turni to prawdziwy klasyk. Piękna linia, świetne formacje i wspinanie. Jeśli mamy odwagę zmierzyć się z taką ścianą to zdecydowanie warto. Gwarancja świetnych wspomnień.