Igła w Patrii
Smukła sylwetka na tle Doliny Złomisk || Basztowa Igła

Basztowa Igła czyli właściwie Igła w Patrii to smukła, ciekawa formacja skalna dość niewysoka, choć rzadko odwiedzana, zdecydowanie decyduje tu fakt iż wcale nie jest łatwo osiągalna. Mamy zasadniczo dwie drogi dojściowe pod nią:

• Podejście z mapki” droga B wybraliśmy dobrze. Niestety natrafiamy na mocno mokry próg, omijamy go prawą stroną skałkami i trawami stromymi w ciekawej scenerii robimy wyciąg.
Basztowa Igła || podejście
Basztowa Igła || dojście

• Zejście powinniśmy wybrać znany podejściowy wariant, a mokry próg zjechać, żleb choć sypki w dole do przejścia. Lecz poszliśmy w górę i miało być prosto, okazało się fatalnie, błądziliśmy i szukaliśmy wariantów by ominąć kosówkę lecz się nie udało odnaleźć ścieżki w stronę szlaku w kierunku Szczyrbskiego Plesa. Skład: ja, Mariola i Anka

Basztowa Igła || informacje

Basztowa Igła ( Ihla v Patrii) to smukła turniczka znajdująca się we wschodnich stokach Skrajnej Baszty, po słowackiej stronie Tatr Wysokich Wznosi się nad Doliną Mięguszowiecką, w pobliżu ramienia Skrajnej Baszty. Wierzchołek Basztowej Igły jest typowo wspinaczkowy, o pięknej posturze i złożonych drogach. Filipa Babicz i Wojtek Gąsienica-Roja wytyczyli dwie mocne drogi: Prow VII i Etyczne Dylematy VIII.

Basztowa Igła || położenie

Basztowa Igła || droga

Podejście jak wskazane odbijamy z czerwonego szlaku pomiedzy Szczyrbskim a Popradzkim Plesem. Mniej więcej na wysokości spadku Igły w naszą stronę. Wpierw piargami, następnie stromszym terenem, który podcięty jest jedyną ale znaczącą przeszkodą w postaci sporego progu. Zazwyczaj mokry, nam udaje się go wywspinać prawą flanką. Powyżej progu teren staje się zdecydowanie łatwy i podchodzi się pod Igłę intuicyjnie. Oczywiście wpierw musimy ponownie odbić w naszym kierunku przez kosodrzewinę, która stanowi fenomenalną asekurację.

Basztowa Igła || próg
Anna powyżej progu, uff tu już łatwiejsza ścieżka

Asekuracja z Kosodrzewiny
Mariola asekuruje z kosodrzewiny

Dochodzimy pod Igłę i wspinanamy, uskok jest mocny to nim są poprowadzone VII/VIII drogi my wybieramy spokojny V wariant zaznaczony na czerwono. Na zielono niby za IV, ten nasz wydawał się dość logiczny.

Basztowa Igła || topo

Prowadzę całość, która nie jest trudna, lecz start trochę siłowy, dalszy odcinek podchodzimy do płyty dość sprawnie. Czujnie po kawałku zdobywamy wysokość. Niewątpliwe górny odcinek jest ciekawszy.

Igła w Patrii fenomenalna turnia

Igła w Patrii
Basztowa Igła || teraz przewinięcie na prawo

Basztowa Igłą wspinanie
Igła w Patrii wspinanie

Ciekawe miejsce, wysokości już trochę jest, bacznie przyglądałem się drogom uskokiem jak wyglądają wpinki i trzeba przyznać, że jest mocne. Tutaj chwila zastanowienia i do wierzchołka kilka ruchów.

Basztowa Igła || ocena sytuacji

Basztowa Igła || na szczycie

Co tu wiele mówić piękna turnia, świetna atmosfera, fenomenalny szczyt.

Na wierzchołku

Czas dla dziewczyn, zgrabnie pokonują trudności i bez przeszkód meldujemy się wszyscy na górze

Mariola, dolne partie

Mariola na płycie przed szczytem

Następnie Anka i wszyscy zadowoleni, szkoda, że zejście popsuło nam nastroje tego dnia.

Szczyt Igły w Patrii
Basztowa Igła || top, z Anką

Po zjazdach idziemy w górę i dalej ramieniem w lewo w kierunku podejścia w stronę szlaku. Niestety ścieżka jest niejednoznaczna i szybko gubi się w tonie kosodrzewiny, która stanowi wielką barierę przed lasem.

Patria południowe stoki, kosodrzewina ma sie świetnie

Niebawem nie będzie nam tak do śmiechu, rezygnujemy z kosodrzewiny i pchamy się stokiem na zachodnią część, stromymi podciętymi żlebami próbujemy wybrać odpowiedni do zejścia. Dopiero tu udaje się choć stromo obniżyć pod ścianami, miejscami bardziej stromo.

Po zejściu niestety kosodrzewina i tu nas dopada nie mamy wyjścia, musimy z nią walczyć. Do przejścia potok i conajmniej 30 minutowa nierówna walka z przyrodą. Dopiero za nią po dojściu do szlaku jakoś się toczymy ponownie w stronę Popradzkieg Plesa, z którego kolejnego dnia idziemy powspinać się na Osterwie.

Podsumowanie

Basztowa Igła jest jedną z wielu smukłych turni, lecz jednocześnie tak fotogeniczna, że trzeba ją zaliczyć. Samego wspinania ścianą południową nie ma za wiele, lecz drogi dojściowe, zejściowe okazały się sporą przygodą. Jak na taką niepozorną turnię to aż nadzwyczaj przygodowy dzień mieliśmy.