Galeria Osterwy Pavlin Kracalik, po przejściu drogi

Galeria Osterwy Pavlin Kracalik to ciekawa propozycja w szybko dostępnym sektorze. Galeria Osterwy jest jedną z najszyczęsto szukałem dróg szczytowych i przeważnie odrzucałem ściany tego bciej dostępnych ścian z samochodu. Tego dnia plan zakładał całkiem inny cel, który zmieniliśmy na Igłę w Osterwie, lecz brak z sobą tomiku WHP sprawił że z marszu wybraliśmy Galerię Osterwy. Topo z książeczki na recepcji, także całkowicie byliśmy nieprzygotowani tym razem. Skład: ja, Mariola i Ania.

Galeria Osterwy Pavlin – Kráčalík || informacje

Galeria Osterwy to piękne pionowe urwisko skalne wznoszące się na zachodnich ścianach pobliskiej Osterwy (1980m). Znajdziemy tutaj trzy wybitne turnie: Prawa, Środkowa i Lewa, które możemy podziwiać spacerując w pobliżu Popradzkiego Stawu w Dolinie Mięguszowieckiej, czy chociażby idąc szlakiem w kierunku Rysów od słowackiej strony. Znajdziemy tu wiele bardzo wymagających dróg.

Galeria Osterwy Pavlin Kracalik V+/VI wiedzie lewą częścią zachodniej ściany Lewej Turni, po skończeniu drogi szybko dostaniemy się zjazdami pod ścianę.

Galeria Osterwy Pavlin Kracalik || przejście

• Podejście jak na warunki tatrzańskie jest bardzo krótkie i komfortowe, zwykle nie powinno trwać dłużej niż godzie z małym hakiem. Z parkingu przy stacji elektryczki Popradske Pleso, drogą asfaltową w kierunku schroniska przy Popradzkim Stawie dochodzimy w około 45 min z niebieskimi znakami. Odbijamy w prawo na żółty szlak w kierunku pobliskiego Tatrzańskiego Cmentarza Symbolicznego. Przy kapliczce odbijamy w prawo i za drewnianym ogrodzeniem ścieżką przez kosówkę (miejscami gęstszą) osiągamy piarg, którym łatwo podchodzimy do podstawy naszej ściany Lewej Turni.
Galeria Osterwy Lewa Turnia

Orientacyjny przebieg na ścianie, prowadzę całość

Topo drogi

Pierwszy wyciąg zaczynamy szerokim kominem z blokami (II+) i na wysokości drugiego zaklinowanego bloku odbijamy na prawo. Na lewo odchodzą piękne płyty sąsiedniej drogi Via AliNina (VI+). Wspinamy IV filarem przez trzy przewieszki każda inna od poprzedniej, trudności rosną do ostatniej gdzie pomagają nam stare haki, zaklinowane mechaniki za V+/VI. Za nim mamy wygodne stanowisko. Całość około 50 metrów, my podzieliliśmy go w sumie na 2 wyciągi, choć oczywiście możemy dojść aż tutaj.

Przewieszki na 1 wyciągu

Ania w trudnościach

Pierwsze przewieszki są bułowate” jak widać mają dość obły i pokaźny rozmiar.

Między stanowisko po lewej idzie tymi płytami Via Alinina

Na między stanowisku Ania zadecydowała, że zjedzie z tego miejsca i będzie na nas czekać pod ścianą lub w schronisku, z uwagi na zmęczenie po poprzednim dniu walki w karkołomnej kosówce po przejściu Basztowej Igły, dzięki Aniu było Super.

Ania tu zakończyła

Wspinanie przez ciekawe formy skalne

Najciekawszy odcinek jest powyżej z zaklinowanymi hakami i friendami. Ja przechodzę sprawnie ten ładny odcinek, Mariola zbiera zabawki niestety już wiem czemu są stare zaklinowane friendy w tym miejscu, mi się to też tu przytrafia… Tracimy czas Mariola dochodzi do stanowiska ja się obniżam i walczę z mechanikiem dość długo. Niestety bezskutecznie, dajemy za wygraną, kolejny stały przelot w tym miejscu, oj szkoda go.

Na 1 stanowisku

Mariola dochodzi do 1 stanowiska

Wyjście z trudności z najciekawszego miejsca to poniżej został friend

Drugi wyciąg trawersujemy płytą w lewo za III pod charakterystyczne przewieszki, przez które w prawo w skos kominkiem za IV+ na półkę.

Galeria Osterwy Pavlin Kracalik
Galeria Osterwy Pavlin Kracalik 2 wyciąg bardzo interesujący w lewo pod przewieszki i dalej w prawo trochę trudniej

Trzeci wyciąg prowadzę wariantem przerywanym” na topo i odbijamy dalej na lewo przez ciekawe formy skalne.

Galeria Osterwy
Rysowe wspinanie

Galeria Osterwy Pavlin Kracalik
Nasz wariant odbicie w lewo, oryginalnie możemy od razu kierować się w prawo

Elegancki wyciąg szczególnie ta dość spora szczelina sprawiała trochę zabawy, możemy to na filmiku poniżej podejrzeć. Jest dość nietypowa jak na tatrzańskie warunki, pod nogami już sporo luftu.

Kant i ciekawa forma klinowania całego siebie 🙂

Wariant ten ma oczywiście swoje atuty estetyczne, ale także ponosi za sobą konsekwencje w postaci ostatniego wyciągu płytowego uwaga aż za VI+.

Finalny wyciąg płytowy, połogi ma teoretyczcnie obicie nim start trudny częściowo z niego uciekamy na prawą flankę łącząc się pod wierzchołkiem w kosówce i meldujemy się na szczycie.

Lewa Turnia zaliczona

Zjazd

My wybieramy wariantem ze stanowiska na północ wprost do spadającego z górych partii Osterwy żlebu, po zjeździe pozostaje nam łatwym terenem dostanie się króko do podstawy ściany.

Zjazd Lewa Wieża || Galeria Osterwy

Podsumowanie

Pavlin – Kráčalík to bardzo fajna propozycja na półdniowy wypad na Galerię Osterwy, która oferuje piękne wspinanie w wielu różnych formacjach skalnych. Znajdziemy tu wszystko co potrzeba ciepły granit, krótkie podejście (jedyne w swoim rodzaju) bujną kosodrzewinę, płytowe wspinanie, przewieszki siłowe. Jak się wybierzemy wariantem tym co my na lewo”, to ostatni tarciowy wyciąg na płytach zdecydowanie zapamiętamy.

Ania w akcji na 1 wyciągu

Piękne miejsce, rozpadlina, możemy robić za frienda swoim ciałem