Krzesanica Ciemniam
Krzesanica II w kierunku Głównej Grani || Bystra || Starorobociański

Krzesanica, Ciemniak biegowo, tym razem pogoda dopisała aż nadto. Moje poprzednie przejście Czerwonych Wierchów tą samą trasą z Rafałem było zdecydowanie w słabszej widoczności.

Krzesanica, Ciemniak || informacje

Krzesanica to najwyższy szczyt w masywie Czerwonych Wierchów, leżąca na granicy polsko-słowackiej, w Głównej Grani Tatr (Zachodonich). Od północy ograniczonona górnym piętrem Doliny Miętusiej, a mianowicie Doliną Mułową, do której opada 200 metrowymi bardzo stromymi, złożonymi ścianami. U jego podnóżą od południowej, słowackiej strony jest to Dolina Tomanowsa Liptowska, jej górne pietro. Od Ciemniaka na zachodzie oddziela go Mułowa Przełęcz (2067m), natomiast od sąsiadującego Małołączniaka oddzielony jest Litworową Przełęczą (2037m).

Krzesanica i jej potężna 200 metrowa ściana, w tle Małołączniak

Ciemniak (2096m) jest zdecydowanie najdalej na zachód wysuniętym szczyt należący do Czerwonych Wierchów. Ze szczytu Główna Grań zmienia kierunek na południowy w stronę Tomanowej Przełęczy. Od pobliskiej, nieco wyższej Krzesanicy oddzielony jest Mułową Przełęczą (2067m). Jest szczytem zwornikowym, z którego zbiegają granie:

• W kierunku wschodnim przez Krzesanicę, odcinek grani głównej, dalej zmierzającym w stronę Kasprowego Wierchu.
  • W kierunku południowym odcinek grani głównej poprzez Tomanowe Stoły do Tomanowej Przełęczy.
  • Północno-zachodnia grań Ciemniaka oddzielająca Dolinę Kościeliską od Doliny Miętusiej. W górnych partiach tej grani znajdziemy Twardy Grzbiet z Twardą Kopą.
  • W zachodnim kierunku Wysoki Grzbiet.

Czerwone Wierchy
Ciemniak widziany z sąsiedniej Krzesanicy

Krzesanica Ciemniak || trasa biegowa

Trasę dobrze znam, wielokrotnie ją robiłem w młodości. Dawno jednak mnie tu nie było, ostatnim razem podczas przejścia z Rafałem z Kir do Murowańca, we wiosennych warunkach. Pogoda była kiepska, temu tym razem miało być inaczej. Warunki zapowiadane świetne, jedziemy ze znajomymi do Doliny Kościeliskiej, tam oni realizują swój plan, a ja założyłem drobny plan biegowy.

Z Kir po opłaceniu wejścia do parku krótki dosłownie rozruch biegowy, gdyż szlak szybko po ponad kilometrze odbija w lewo w kierunku Doliny Miętusiej. Po dosłownie chwili przechodzę znajomy mostek i czerwonym szlakiem w górę przez Adamicę, w kierunku Polany Upłaz. Dobrze wiem, że ten szlak jest stromy i pnie się bez dłuższych, znaczących miejsc wypłaszczeniowych na odpoczynek.

Polana Upłaz
Kominiarski Wiech z Polany Upłaz jest dość dobrze widoczny

Następnie w lewą stronę pniemy się z polany w kierunku Upłazińskiej Kopki, na której zboczy znajduje się sławna skałka Piec.

Polana Upłaz po odbiciu w lewo z podejścia pod Piec, widoczny stożkowy niewysoki szczyt to Zadnia Kopka Kościeliska, z którego jest ciekawy widok na pobliskie szczyty

Przechodzę, tłumnie fotografowany Piec, powyżej polanki chwila zatrzymania wyciągam kamerkę i podążam w kierunku Chudej Turni. Po lewej stronie cały czas możemy dostrzec Giewont.

Małołączniak
Giewont w tle

Teren jest na tyle stromy, że trudno mówić tu o biegu, są oczywiście miejsca gdzie korzystam, lecz bazuje na szybkim kroku bez odpoczynków.

Chuda Przełęcz

Do Chudej Przełęczy dochodzę sprawnie, turnia pozostaje obok niej za mną i kieruję się zakosami ostatnie trudniejsze, większe przewyższenie. Wciąż jest stromawo, za to widoki bardzo dobre.

Krzesanica
Krzesanica z Twardego Grzbietu, Twarda Kopa

Pozostaje podejście pod Twardą Kopę i ostatnie metry do wierzchołka Ciemniaka. Trawersik krótki na Krzesanicę, błyskawicznie idzie zbieganie. Miejscami trochę śniegu, lecz warunki bardzo fajne.

Krzesanica Ciemniak || trawers

Czasowo 1.55h od auta do Krzesanicy, nie jest źle. Trawers Ciemniak – Krzesanica pokonuję w obie strony, powrót zaplanowany przez Kościeliską i schronisko.

Krzesanica
Krzesanica || na szczycie, za mną Bystra, Smreczyński, Kamienista i Tomanowa Polska na lewo

Poprzednim razem, gdy tu byłem było niemalże mleko, teraz się udaje zrobić ładniejsze foty, spędzam tu z 20 minut.

Tatry Wysokie z Krzesanicy, najwyższego szczytu Czerwonych Wierchów

Zbieg Doliną Tomanową

Szybciutko wracam na Ciemniak, dalej w kierunku Chudej Przełęczy, tu już można poszaleć bardziej. Odbijam na zielony szlak w kierunku Doliny Tomanowej.

Bystra
Tatry Zachodnie, walka lata z wiosną

Na tym odcinku turystów praktycznie nie ma, spotykam po drodze jedynie kilka osób. Widoki są kapitalne, kolorystyka tego zejścia jest warta uwietrznienia.

Tatry Zachodnie

Osobita
Kominiarski Wierch jeden z moich ciekawszych w tej części gór, za nim niepozorna Osobita

Czas jest dobry, nie spieszy mi się aż na tyle by się ścigać tak więc wspominam swoją jesienną trasę granią i mam sposobność podziwiać ten ciekawy zakątek Tatr.

Turnie w masywie Stołów

Tatry Zachodnie
Stoły

Pod koniec jeszcze bez zasięgu próbuję zlokalizować ekipę i odbijam w kierunku Smreczyńskiego Stawu, tam się spotykamy w pobliżu niego.

Wspólnie, sielankowo schodzimy do auta, kończąc wypad w środku dnia.

Smreczyński Staw

Reasumując

Krzesanica, Ciemniak to doskonałe punkty widoke i cele wycieczek z Kościeliska, czy Zakopanego. Mając stabilne warunki pogodowe na pewno będziemy wspominać to miejsce pozytywnie. Warto tu spędzić trochę czasu, zejście Doliną Tomanową jest bardzo krajoznawcze polecam.