Sassolungo
Masyw Sassolungo || Plattkofel wierzchołek

Będąc przy okazji turnieju w Dolomitach, w samym ich sercu dusza poszukiwacza przygód skierowała mnie na ten rzadszy, lecz piękny cel jakim jest Plattkofel. Dzień wcześniej opad śniegu (wyżej). Start Passo Sella, trawers masywu mniej więcej na wysokości 2300, od 2400 śnieżne podejście w górze strome idąc nową” drogą według wskazań GPS.

Plattkofel (Sassopiatto) || informacje

Plattkofel (Sassopiatto, 2958m) to góra należąca do grupy Sassolungo, położona między Val di Fassa i Val Gardena. Jest jedną z niewielu wysokich szczytów Dolomitów, które mają stosunkowo łatwe wejście, nie wymagające wspinaczkowych umiejętności. Nazwa oznacza płaski kamień, jednakże tylko jedna ściana jest płaska. Pozostałe strony są skaliste i strome, jak na większości szczytach Dolomitów. Łagodniejszą stroną biegnie normalna droga, co pozwala również doświadczonym wędrowcom dotrzeć na ten ciekawy szczyt.

Val Gardena || pasmo Sassolungo

Sassolungo masyw

Dojazd do Passo Sella (2240m)

Punktem początkowym trasy jest Rifugio Passo Sella, znajdujące się w pobliżu przełęczy Passo Sella po stronie Val Gardena, do której możemy w prosty sposób dotrzeć z Canazei albo przez Selva di Val Gardena.

Możliwy dojazd:

• Z Trento autostradą A22 Brennero w kierunku północnym, exit Egna-Ora i dalej drogą S51 w kierunku doliny Fassa, docierając do Cavalese, Predazzo, Moena i Canazei. Finalnie w górę drogą do Passo Sella.
  • Z Bolzano North w stronę małego miasteczka Ponte Gardena. Dalej do Val Gardena, mijamy Ortisei i docieramy do Selva di Val Gardena. Po 5 km na rozwidleniu dróg skręcamy w prawo (drogowskaz Passo Sella).
  • Z przełęczy Brennero autostradą A22 Brennero w kierunku południowym, exit Chiusa, następnie drogą do Val Gardena, mijamy Ortisei i Selva di Val Gardena. Dalsza droga podobnie jak wyżej.

Plattkofel wejście drogą normalną

Opuszczamy Passo Sella i kierujemy się w kierunku Laric Pass (przełęcz u podnóża finalnego podejścia). Ogólnie to musimy masyw obejść na około.

Col Rodella widziana ze szlaku Friedrich August

W tle powoli możemy dostrzec najwyższe szczyty Dolomitów i ich królową Marmoladę. Start przed wschodem słońca samotnie, nie ma tu nikogo warunki wczesno wiosenne, szybko się idzie łąkami wzdłuż pasma Sassolungo. Miejscami trochę w górę, trochę w dół.

Dente del Sassolungo, Torre Innerkofler i Punta Grohmann

Rifugio Sandro Pertini (2315m)

Mijam kolejne schronisko bardzo ładnie położone u podstawy ściany w kotlince. Widoki są godne wczesnego wyjścia. Najciekawiej wygląda Marmolada.

Marmolada o wschodzie słońca

W kierunku Laric Pass, Rifugio Sassopiatto

Kierujemy się dalej w kierunku przełęczy Passo Laric (2360m). Możemy już dostrzec Rifugio Sassopiatto, Malga Sassopiatto, które jednak są wgłębi, ja odbijam z przełęczy na prawo w kierunku ściany finalnej. Śniegu na tym odcinku jest zdecydowanie więcej, na szczęście bardzo wczesne wyjście miało swoje wielkie plusy, śnieg jest twardy, w cieniu.

Powyżej Laric Pass

Ściana Plattkofel, droga normalna idzie dalej i trawersuje od lewej strony zdjęcia

Łąki Val Garedna

Zaczyna się najciekawszy odcinek koło 600 metrów w pionie w przepięknej scenerii, wręcz bajkowej. Droga niestety jest mocno pod śniegiem, także rezygnuję z jej szukania i wytyczam swój wariant, raki i dziabkę mam także dam radę. Kieruje się na lewy wierzchołek i z niego piękną grańką w kierunku głównego wierzchołka.

Ramię Plattkofel, wygląda typowo jak w Alpach, a nie Dolomitowo

Szybko zdobywam wysokość i osiągam grań, która jest typowo wysokogórska o skalno-śnieżnym charakterze.

Sassopiatto
Plattkofel partie graniowe

Plattkofel na grani szczytowej

Grań czujnie, warunki zimowe wciąż na tej wysokości, ale doświadczenie w tego typu skale jest.

Sassopiatto
Plattkofel ridge

Sasssopiatto, w kierunku Marmolady

Plattkofel summit

Bajeczna sceneria, trzeba przyznać, że Dolomity są bardzo fotogeniczne, szczególnie wiosną.

Plattkofel bajecznie ze szczytu

Plattkofel
Plattkofel w całej okazałości masyw Sassolungo w królową Marmoladą w tle

Szczyt i czas na zejście

Jest wciąż bardzo wcześnie rano, jest wspaniale, lecz chciałem jeszcze odpocząć przed partią i szybko powrót tą samą trasą, którą już poznałem.

W pobliżu Laric Pass, pamiętajmy o ochronie oczów, słońce mocno operuje

Kozice już zdążyły wstać i mnie witają

Odbijam na lewo w kierunku Passo Sella ponownie w poprzek ścian, po drodze mijam kolejne zwierzaki, które korzystają z wiosny, słońce szybko topi śnieg niżej.

Wypas i sławny Ząb skalny

Dochodzę do samochodu i zbieram się do Ortisei. Wycieczka udana, jest dopiero 9 rano. Całość szybkim krokiem zajęła około 5 godzin.

Podsumowanie

Plattkofel (Sassopiatto) w masywie Sassolungo to piękny wysokogórski szczyt Dolomitów. Warto go zdobyć, dla widoków, eksploracji całkowicie nowej grupy górskiej w pobliżu masywu Sella. Widokowo na pewno spełni nasze oczekiwania. Możemy to połączyć chociażby z wejściem na Marmoladę.