Cubryna Zadni Mnich
Widok z Ciemnosmreczyńskiej Turni w kierunku Cubryny i Zadniego Mnicha

Cubryna informacje

Cubryna (2376m) i Zadni Mnich to sąsiednie szczyty leżące w Głównej Grani Tatr. Od Mięguszowieckich szczytów oddzielona jest Hińczową Przełęczą (2323m), natomiast od Zadniego Mnicha odzielona Przełączką pod Zadnim Mnichem. Należy do jednych z najwyższych szczytów Polski, znad tafli Morskiego Oka możemy podziwać ściany północne masywu. Ze szczytu odchodzi boczna, długa grań kończąca się aż na Krywaniu.

Zadni Mnich

Zadni Mnich (2172m) szczyt w Głównej Grani Tatr, na granicy polsko-słowackiej. Jako jedyny z wielkiej trójki Mnichów (obok Mnicha i Żabiego Mnicha) jest niewidoczny znad tafli Morskiego Oka. Ma kształt skalistej igły i jest dość łatwo rozpoznawalnym szczytem, leżącym między Cubryną, a Ciemnosmreczyńską Turnią (2142 m). Góruje nad Doliną Piarżystą z południa, natomiast od północy nad Doliną za Mnichem

Główna Grań Tatr odcinek Hińczowa Przełęcz – Cubryna

Jako, że zaczeliśmy od zachodniej strony wejście na grań, to zostałem zmuszony bez alternatywy na zejście do przełęczy i powrót.

Jeszcze po ciemku startujemy z parkingu, szybkim krokiem przechimy MOK i podchodzimy do Dolinki za Mnichem, który to już raz..

Dolinka za Mnichem

Zbliżamy do ściany Cubryny, na lewo kolejny cel tego dnia Zadni Mnich, z jego pięknym, wschodnim uskokiem.

Zadni Mnich || od północy

Na Cubrynę wybieramy łatwą drogę” Prawy Abgarowicz, o małych trudnościach, często robiona zimą. Droga jest spokojna, choć linę warto wyjąć

Prawy Abgarowicz Cubryna
Prawy Zachód Abgarowicza Cubryna

Prawy Abgarowicz Cubryna || zdobywamy wyskość

Mnich i Morskie Oko || Grań Cubryna
Mnich i Morskie Oko || widoczny z grani

Wchodzimy na grań, która nie jest trudna, taka typowa II-jka, z dobrą asekruacją fajna, lekka wspinaczka

Cubryna || grań

Cubryna || na grani

Cubryna || drobne trudności
Drobne trudności

Cubryna || widok na Mięguszowiecki Wielki

Jakoże muszę zaliczyć fragment, gdzie kiedyś skończyłem odcinek od Rysów na Hińczowej Przełęczy to schodzę i podchodzę ponownie.

Hińczowa Przełęcz

Cubryna || z Hińczowej Przełęczy
Cubryna || z Hińczowej Przełęczy, Kamil został i czeka na mnie

Cubryna po Zadni Mnich

Wracam znowu na szczyt, czas na grań w stronę Zadniego Mnicha.

Tatry Bielskie, Lodowe z Cubryny

Ponownie kawałek wracamy granią co zaczynaliśmy i kierujemy się przede wszystkim pod spory uskok, jest łeb w łeb naprzeciwko uskoku Zadniego Mnich.

Uskok Zadniego Mnich || z uskoku Cubryny
Uskok Zadniego Mnich || z uskoku Cubryny, na lewo Ciemnosmreczyńska Turnia, na dalszym planie Szpiglasowa Grań

Zadni Mnich || zachodnia grań

Po ciekawym zjeździe, tak samo emocjonujący! jak z Zadniego Mnicha, trawersujemy od południa Zadniego Mnicha i wspinamy się na niego zachodnią granią. Grań oczywiście jest przyjemna, znamy ją dobrze, w warunkach letnio idzie wejść bez liny, ale po co.. Idzie szybko, sprawnie, nie to co w zimie gdy tu byliśmy.

Na szczycie jest pięknie, robimy oczywiście wiele zdjęć.

Zadni Mnich || na szczycie z Kamilem
Na szczycie z Kamilem

Zadni Mnich || summit
Zadni Mnich || szczyt, tu jest pięknie

Zadni Mnich po Wrota Chałubińskiego

Z wierzchołka zjeżdżamy sławnym uskokiem, jest to do tej pory drugi uskok w Głównej Gran Tatr, który opuściłem (poza Żabią Turnią Mięguszowiecką) idąc od wschodniej strony.

Zadni Mnich zjazd
Zjazd Uskokiem Zadniego Mnicha, ciekawa przeprawa, podpatrywałem jak się tu wspiąć w górę, kiedyś może podejdę ponownie

Po zjeździe ponownie obchodzimy grań i kierujemy się łatwym terenem na sąsiednią Ciemnosmreczyńską Turnię, na tym odcinku zdecydowanie obejdzie się bez liny. Widok na przebytą drogę jest interesujący, widać sporą grań Cubryny, ale przede wszystkim jego spory obryw w stronę przełęczy.

Cybryna, Zadni Mnich z Ciemnosmreczyńskiej Turni

Resztę grani robimy częściowo na lotnej asekuracji, aż do ostatniego uskoku, grań na tym fragmencie nie przedstawia znaczących trudności. W przeciwieństwie do Szpiglasowej Grani to łatwy odcinek.

Szpiglasowa Grań
W stronę Szpiglasowej Grani

Migawka na Cubrynę
Migawka w stronę Cubryny

Grań kończymy zjazdem na Wrota Chałubińskiego

Wrota Chałubińskiego zjazd

Później szybkie zejście do MOKa, asfalt do auta jak każdy turysta i kolejny odcinek zaliczony.

Podsumowanie

Odcinek Głównej Grani Tatr od Hińczowej Przełęczy po Wrota Chałubińskiego wspinaczkowo nie jest wymagający, oczywiście jeśli omijamy uskok Zadniego Mnicha. Wspinaczkowe trudności skupiają się krótko jedynie na Cubrynie i Zadnim Mnichu. Warty zaliczenia, w końcu to górka polskich Tatr.