Pośrednia Grań, Żółty Szczyt informacje

Pośrednia Grań (słowackie Prostredny hrot, 2441m) to najwyższy szczyt w bocznej grani odchodzącej z Małego Lodowe Szczytu ku południowi między innymi przez Żółty Szczyt (2385m). Od Małej Pośredniej Grani oddzielona jest Wyżnią Pośrednią Przełączką. Natomiast od Żółtego Szczytu masyw Pośredniej oddzielony jest Pośrednią Przełęczą. Od sławnej Żółtej Ściany, o wyraźnym taternickim zacięciu na południowym wschodzie rozdzielona jest Przełączką pod Żółtą Ścianą. Wznosi się ponad dolinami: Dolina Staroleśną na południowym zachodzie oraz nad Doliną Małej Zimnej Wody na północnym wschodzie. Są one oddzielone Zimnowodzką Granią. Grzbiet ten zbiega z głównego wierzchołka Pośredniej Grani w kierunku południowo-wschodnim. Znajdziemy w tym grzbiecie Grań Kościołów, Ciemniastą Turnię czy Rywociny.

Pośrednia Grań topo
Pośrednia Grań, Żółty Szczyt topo

Żółty Szczyt leży w bocznej grani odchodzącej na południowy wschód od Małego Lodowego Szczytu. Od Pośredniej Grani oddzielony jest Pośrednią Przełęczą. Natomiast od Drobnej Turni oddziela go przełęcz Żółta Ławka. Szczyt jest przede wszystkim najwybitniejszym na odcinku od Małego Lodowego Szczytu, a Pośrednią Granią. W grani tej znajdziemy również Spągę z jej słynnym uskokiem, czy Sokolą Turnię.

Podejście na Pośrednią Przełęcz

Mieliśmy szczęście, oczywiście łaskawa jesień skłoniła mnie na ukończenie sławnej Wielkiej Korony Tatr. Wraz z Kamilem obmyśleliśmy drogę za 4+ z Doliny Staroleśnej na południowej ścianie. Ponieważ natura nie dopuściła nas pod ścianę gęstym murem” kosodrzewiny, po godzinie błądzenia i szukania możliwości przedarcia się zmieniliśmy plan. Zdecydowaliśmy się na przejście granią z Żółtego Szczytu przez Małą Pośrednią Grań, na Pośrednią Grań.

Podejście (I) żlebem na Pośrednią Przełęcz było męczące ze względu cieżaru plecaka, miejscami bardzo sypkiego terenu oraz jak się okazało wcale nie prostego wejścia. Mieliśmy za to okazję podziwiać z bliska słynną Płytę Karłowicza. Większości dróg na płycie o wycenie 6+ A2.

Znalezienie żlebu zbiegającego z przełęczy nie jest trudne, w górnych partiach oczywiście punktem orientacyjnym jest Płyta Karłowicza.

W stronę Pośredniej Przełęczy
W stronę Pośredniej Przełęczy, ścięta Płyta Karłowicza wygląda niedostępnie

Podejście nie jest banalne, w kilku miejscach progi posiadają punkty asekuracyjne. Po oglądnięciu płyty dochodzimy do przełęczy bez większych przeszkód.

Pośrednia Grań || Żółty Szczyt

Z Pośredniej Przełeczy na szczyt grańka jest krótka i bez użycia liny wchodzimy raczej łatwym terenem na wierzchołek Żółtego Szczytu. Możemy z niego podziwiać kopułę Pośredniej Grani w całości.

Żółty Szczyt
Żółty Szczyt w stronę masywu Pośredniej Grani

Żółty Szczyt, Kamil i obłędna Płyta w masywie Pośredniej Grani

Mała Pośrednia Grań

Po zdobyciu Żółtego Szczytu wracamy na przełęcz i lekkim dwójkowym terenem wspinamy granią na Małą Pośrednią. Filarek ten jest dobrze asekurowalny i nie przedstawia większych trudności technicznych. W ładnej scenerii zdobywa się szczyt.

Mała Pośrednia Grań granią

Małą Pośrednia Grań
Małą Pośrednia Grań, Kamil z widokiem na główny wierzchołek, który wspinamy tą grzędą w cieniu

Pośrednia Grań

Pozostaje ostatni odcinek grani, oczywiście można go znacząco ułatwić wejściem normalnym z Wyżniej Pośredniej Przełęczy. My jednak pragniemy trochę się powspinać i wybieramy górne partie grani po jej lewej części. Jak się okazuje w następnych latach powrócimy tu z Kubą zrobić jeszcze bardziej na lewo ciekawą drogę Kellego, która zdecydowanie jest trudniejsza technicznie. Nasz wariant ma trudności około II/III.

Pośrednia Grań krótki wspin

Żółty Szczyt i Mały Lodowy
Żółty Szczyt i Mały Lodowy z naszego ścianowego wariantu

Wspinanie wpierw kominkiem, następnie już bardziej litym terenem na wierzchołek, na którym kończę Pojekt Wielkiej Korony Tatr.

Prostredny Hrot
Pośrednia Grań i WKT zdobyta DZIĘKI Kamil

Pośrednia Grań || Rywociny i Kościoły

Pośrednia Grań || Lodowy Szczyt Lodowa Kopa
Pośrednia Grań || Lodowy Szczyt Lodowa Kopa, grań na Mały Lodowy Szczyt

Zejście także nie jest banalne, schodzimy wariantem do Doliny Małej Zimnej Wody Żlebem Stilla.

Oczywiście nie obyło się bez przygód, ilekroć tu idę jest podobnie. Teren jest stromy, zacieniony, trawy mokre to standard. Uwaga! ślisko i ryzykownie. Koniec końców udaje się zejść w miarę sprawnie poza jednym odcinkiem. Pozostaje przejście znakowanym szlakiem do auta i plan zrealizowany

Dolina Zimnej Wody
Dolina Zimnej Wody zejście

Podsumowanie

Pośrednia Grań to jeden z trudniej dostępnych szczytów z Wielkiej Korony Tatr. Pięknie prezentuje się z wielu różnych płaszczyzn. Dodając sąsiada w postaci Żółtego Szczytu mamy piękną graniówkę. Trudności z pewnością nie są wygórowane, lecz dadzą nam satysfakcję. Zejście ze szczytu należy traktować poważniej, zdecydowanie trudniejsze od zejść z Lodowego czy Gerlachu.