Kolejny cel, kolejne doświadczenia || Mały Lodowy Szczyt

Mały Lodowy Szczyt || informacje

Mały Lodowy Szczyt (Široká veža, 2461m) masywny, granitowy szczyt leżący w Głównej Grani Tatr Wysokich, po słowackiej stronie Tatr.

• Od Lodowej Kopy z północy oddzielony jest Lodową Przełęczą. Do przełęczy turystycznie prowadzą szlaki z Doliny Pięciu Stawów Spiskich oraz z Jaworzyny Tatrzańskiej Doliną Jaworową.
  • Północn0-zachodnie ściany opadają do Doliny Zadniej Jaworowej, rzadko są odwiedzane.
  • Ostry Szczyt graniczy z Mały Lodowym od zachodu. Pomiędzy nimi znajduje się jeszcze kilka ciekawych, ostrych turni w liczbie trzy tworzące tzw. Zbójnickie Turnie oraz Zbójnicki Kopiniak.
  • W kierunku południowym odchodzi ciekawa grań. Na pierwszym planie znajduje się w niej znana i lubiana przełęcz Czerwona Ławka. Prowadzi do niej jednokierunkowy szlak łączący Dolinę Pięciu Stawów Spiskich z Doliną Staroleśną. Dalej grań kieruje się w stronę Żółtego Szczytu wraz z Pośrednią Granią, Kościołami i Rywocinami.

Z taternickiego punktu najciekawsza jest zdecydowanie jego południowa około 200 metrowa, nasłoneczniona ściana, na której znajdziemy piękne drogi. Wystarczy wspomnieć o Drodze Motyki, Klasická cesta, Všetko v poriadku, Spomienka na Magnusa.

Mały Lodowy Szczyt || od Lodowej Przełęczy

Mały Lodowy Szczyt
Mały Lodowy Szczyt i grań od Przełęczy Lodowej. Zdjęcie zrobione z przejścia na Lodową Kopą

Poprzedniego dnia przechodzimy Drogę Sadka na Baranich Rogach, niestety tego dnia wiatr odbiera nam nasze plany fajnej drogi. Wykorzystując nocleg w schronisku oraz pogodę idziemy na krótki fragment Głównej Grani Tatr Wysokich. Dokładniej na Mały Lodowy Szczyt. Szczerze mówiąc nie sądziłem , iż w ogóle uda mi się jakikolwiek fragment grani dodać jeszcze w tym sezonie.

Po noclego w Chacie Teryeho i ciekawym wschodzie słońca, spacerkiem udajemy się na Lodową Przełęcz.

Chata Teryeho || wschód słońca

Udajemy się wariantem odbiegającym od szlaku od lewej strony w kierunku Pośredniej Grani. Eksplorujemy dolinkę, miejscami w resztkach śniegu okrążamy i wracamy w pobliże szlaku zbiegającego z Czerwonej Ławki. Ciekawa tura, choć nie bardzo po drodze. Czasu mamy dość, dochodzimy do głównego szlaku w kierunku Lodowej Przełęczy i spokojnie podchodzimy na siodło.

Pośrednia Grań
Pośrednia Grań o poranku

Tym szlakiem chodziłem wiele razy, jest bardzo popularny. Alternatywne wejście od strony Doliny Jaworowej jest zdecydowanie rzadsze, z uwagi na długość doliny, podchodziłem nim na Lodową Kopę.

Lodowa Przełęcz
Lodowa Przełęcz szlak z Dolinki Lodowej

Z przełęczy wchodzimy na grań, jest to krótki odcinek Głównej Grani Tatr od Lodowej Przełęczy po Mały Lodowy Szczyt. Ten fragment da się szybko przejść, trudności do II.

Lodowe Szczyty z grani, gniazdo Durnego z Łomnicą

Ostry Szczyt
Ostry Szczyt, Jaworowe Szczyty, w tle Gerlach || z drogi na Mały Lodowy Szczyt

Na grani Małego Lodowego Szczytu

Maly Lodovy Stit
Lodowa Kopa || z grani Harnaskich Zębów, poniżej Harnaskie Czuby

Mijamy Harnaskie Czuby, Zęby, Wrótka i kierujemy się na Harnaską Turnię stanowiącą ostatnie wyraźne spiętrzenie przed szczytem głównym.

Harnaska Turnia

Mały Lodowy Szczyt || na szczycie

Szybko dochodzimy do szczytu mijając ostatnie odcinki pomiędzy Harnaską Turnią przez Harnaską Ławkę, Harnaski Zwornik wychodzimy na kopułę szczytową. Szczyt jest szeroki i z dobrymi widokami. Pomimo wiatru pogoda jest bardzo dobra.

Prostredny Hrot
Mały Lodowy Szczyt z wierzchołka || Pośrednia Grań i całość grani w kierunku południowym

Mały Lodowy Szczyt || Kuba i widok na zachód

Lomnicky Stit z Siroka Veza
Kuba na szczycie Małego Lodowego || Łomnica, Durny Szczyt

Wracamy przez Harnaską Ławkę i schodzimy poniżej grani, można się przyjrzeć wyraźniej dalszemu biegowi Głównej Grani w kierunku Ostrego Szczytu. Poniżej grani szybko dochodzimy do Lodowej Przełęczy i dalej wracamy do auta.

Mały Lodowy || Zbójnickie Turnie
Zbójnickie Turnie, obniżenie poniżej grani

Podczas zejścia spotykamy tradycyjnie liska przy szlaku, droga szybko nam przeszła i planujemy kolejne tury.

Podsumowanie

Odcinek Głównej Grani Tatr Wysokich od Lodowej Przełęczy na Mały Lodowy Szczyt jest dość krótki. Zajmuje zwykle koło 1.5 godziny, pomimo braku znaczących trudności, należy uważać przechodząc zęby skalne. My częściowo na lotnej asekuracji, częściowo bez przeszliśmy to sprawnie i bez przeszkód. Mały Lodowy Szczyt najczęściej zdobywany jest od Czerwonej Ławki przez turystów. Wejście jest stosunkowo łatwe, ale pamiętajmy, że schodzimy ze znakowanego szlaku. Panorama jest obszerna i godna polecenia.